sunnuntai 11. joulukuuta 2016

Runojen äärellä



Kun ovat menneet                             
laupiaat samarialaiset
simonkyreneläiset
viimeisetkin
joita odotit
älä älä luovuta
älä toivoa menetä
vaikka vain ohikulkijoita
hylkääjiä.

Vielä on tulossa yksi,
hiljainen ja nöyrä.
Ei kulje ohi
tien oheen unohdetun
jolla ei ole ketään
Ei vain kuormaasi
ristiäsi sairauttasi
sinut itsesi kaikkinesi
kantaa perille.
Eikä syytä.
Ei käske. Ei kysy.
Ehjäksi rakastaa.

Maaria Leinonen




Minä tulin sinua varten, jota jouluna paleltaa.
Minä synnyin talliin ja seimeen, voin sinua rakastaa.
Minä tulin sinua varten, jolla ei ole ystävää.
Minä tulin sinua varten, saatan sinua ymmärtää.

Sillä sinä olet minulle rakas, olen tähtesi kärsinyt.
Sinä olet minulle rakas, ota minut vastaan nyt.
Sillä sinä olet minulle rakas, minä kannoin tuomion.
Sinä olet minulle rakas, ovi taivaan auki on.

Minä tulin sinua varten, jota ihmiset pettävät.
Minä tulin sinua varten, jonka toiset jo jättivät.
Minä tulin sinua varten, joka yössäsi nyyhkytät.
Minä tulin sinua varten, joka yksin sairastat...

San. Erkki Leminen
Säv. Pekka Simojoki




Hiljaa, ystävät hiljaa,
siellä nyt vaeltakaa
missä suru ja murhe
ovelle kolkuttaa.
Missä taakkojen alle
uupuvat sydämet,
missä itkien käyvät
vaivatut ihmiset.

Älkää ankarin käsin,
sattuko sydämeen,
jonka harpuissa soivat
sävelet särkyneen.
Jollet ruokoa maasta
korjata talteen vois,
jätä se Mestarin huomaan,
väisty vaieten pois....

Vilho Rantanen



Nyt päivän kuorma vain
kerrallaan. En pyri mä
kauaksi katsomaan.
Hän armon ja askeleet antaa.
Tuo taivainen lyhty kirkkauttaan,
joka askeleella mä kokea saan:
Isän voimakas käsi mua kantaa.

Hilja Aaltonen
















Aurinko kultaa jälleen
aamuisen maiseman.
On kuin se ystävälleen
kuiskaisi: Kuulehan.

Eilisen varjo on poissa.
Valosta laulakaa.
Lähtekää rohkeasti
kohtaamaan tulevaa.

Anna-Mari Kaskinen


2 kommenttia:

  1. Minä rakastan runoja. Niissä on oma viesti, kun osaa vai lukea.
    Siunausta päivääsi. Taidat olla kovastikin kipeä. Muistan rukouksin. Maila.

    VastaaPoista
  2. Kiitos rakas Maila kommenteista! Kivut vaihtelee, viime viikolla ollut paljon iloa. Sain voimaa ja iloa myös kotia uudistaa, maalia vanhoihin jne.Koneella olo väsyttää, joten olen vähän ollut koneella, mutta Raamatunopetuksia kuuntelen mielelläni.
    Ja aikaa olla lähellä Herraa. Kiitos paljon rukouksista! Minäkin olen saanut muistaa sinua.

    VastaaPoista